6 Lucruri pe care antreprenorii fara background tehnic ar trebui sa le stie

Sfaturi si recomandari pentru antreprenorii fara background tehnic

Dacă ești un antreprenor fără background tehnic, adică fără experiență în design, programare și dezvoltare de soluții IT, s-ar putea să-ți fie dificil să construiești un produs sau un serviciu de la o idee. Însă, cu siguranță, nu imposibil.

Iată ce spune Alex Turnbull, CEO și fondator al societății Groove Help Desk Yazılım, despre ce trebuie să știe un antreprenor fără un background tehnic:

Am avut 3 tentative de Saas (Software ca Serviciu, adică orice serviciu de cloud unde consumatorii au posibilitatea de a accesa aplicații software pe internet) și totuși nu am scris nici măcar un rând de cod pentru vreuna dintre ele. Aș vrea să împărtășesc cu tine ceea ce mi-aș fi dorit să știu înainte să mă apuc.

„Îmi pare rău, această discuție nu poate avansa până când nu va exista un software developer în echipa fondatoare…”

Dacă ești antreprenor fără background tehnic, încercarea de a câștiga bani va fi un război foarte greu de dus. Spun asta din perspectiva unuia care a auzit de prea multe ori cuvintele „nu poți face asta de unul singur” și aproape m-au doborât.

Mulțumesc că ai încredere în mine.

Deși aveam un produs, nu eram un software developer și deși, m-am străduit foarte mult, nu aveam un partener cu background tehnic. În lumea tehnică, antreprenorii fără o astfel de experiență sunt considerați inadecvați. Am văzut ce spun foarte mulți potențiali parteneri și consultanți: „Nu poți fi antreprenor în domeniul software dacă nu ești software developer.” Total aberant!

Chiar dacă mai avem multe de făcut, sunt foarte mândru de ce am reușit să facem la Groove până astăzi. Și am realizat toate acestea cu un prototip luat din afară, cu o echipă nebună, împotriva multor greutăți.

Și eu, ca antreprenor non-tehnic, i-am ajutat.

Sunt la începutul muncii ca antreprenor fără background tehnic pentru a treia oară, dar am învățat foarte multe lucruri până astăzi. Acestea m-au ajutat să lucrez mai eficient cu colegii din echipa tehnică, să aduc plus valoare produsului și să devin un antreprenor mai bun.

Sper să găsești și tu niște lecții în ceea ce am să-ți spun.

Notă: Multe din caracteristicile despre care voi vorbi sunt valabile și pentru fondatorii tehnici, iar mulți dintre cei pe care i-am cunoscut sunt chiar foarte buni în aceste aspecte. Din experiență pot să-ți spun doar atât: ce îți voi spune acum vizează o serie de abilități absolut necesare pentru un antreprenor care nu înțelege cum funcționează un cod în programare. Dacă totuși nu ai niciuna dintre aceste abilități, ar trebui să-ți reanalizezi visul de a deveni antreprenor.

Sfaturi si recomandari pentru antreprenorii fara background tehnic

1. Cercetează și verifică

Înainte de prima încercare de antreprenoriat, am lucrat ca asistent în consultanță financiară pentru fratele meu mai mare. Mai târziu am realizat că nu puteam să automatizez relația cu clienții. Identificarea potențialilor clienți, monitorizarea acestora… totul se făcea manual.

Apoi m-am gândit că, dacă eu mă confrunt cu o asemenea problemă, este posibil să nu fiu singurul. Am pregătit imediat un fișier PowerPoint și le-am spus oamenilor ce idee aveam cu privire la managementul relațiilor cu clienții pentru consultanții financiari. Și apoi am pus mâna pe telefon.

Am căutat alți consultanți financiari. I-am întrebat dacă au 5 minute libere. Pe cei dispuși să mă asculte i-am rugat să povestească despre propriile experiențe și problemele cu care se confruntă. Așa am aflat că sute de consultanți financiari au aceleași probleme. Am decis apoi să mă întâlnesc cu partenerul meu cu background tehnic și să încep să lucrez la acest produs.

Dacă ți se pare dificil să construiești un prototip cu echipa, cel mai simplu mod de a verifica ideea de business este vorbind cu potențialii clienți. Vei fi surprins să vezi cât de mulți oameni vor să-și împărtășească gândurile.

2. Lucrează visual

Am avut mare noroc la vremea aceea – unul dintre prietenii mei tocmai plecase de la Yahoo! și s-a alăturat echipei mele. Înainte de a începe lucrul propriu-zis, am stat împreună și am încercat să-i povestesc cum arată caracteristicile produsului în mintea mea. După 5 minute de conversație dezordonată, m-a oprit și mi-a spus:

“Hai să punem caracteristicile la care te gândești pe o foaie, ca să știm cum o să arate.”

Și așa am făcut.

Am început să fac desene și le-am transformat în schițe. Apoi am învățat cum se folosește Photoshop și cum se creează un mockup (model) pentru o aplicație. Vizualizarea soluției a completat perfect golurile din capul partenerului meu de business. Astfel, am avut timp să facem îmbunătățiri de foarte devreme.

Apoi am renunțat la Photoshop în favoarea programului Balsamiq, care creează mockup-uri mai bine. Cu ajutorul acestui program puteam identifica ușor ceea ce trebuia corectat sau puteam schița pagini întregi, pentru ca toți colegii să poată înțelege viziunea mea. În plus, dacă apărea vreo problemă cu experiența unui utilizator, puteam înregistra comportamentul problematic utilizând Jing (program de salvare a ecranului) și îl puteam trimite cu ușurință echipei mele. Toate acestea ne-au fost de mare ajutor.

Întotdeauna este mai eficient să arăți decât să explici. Descoperă și învață să folosești programe care te ajută să le arăți celorlalți ce ai în cap sau pe ecran. Această metodă îți va salva timp și va face comunicarea cu echipa mult mai ușoară.

 

3. Transmite un feedback cât mai clar posibil

Atunci când ești nevoit să explici echipei o caracteristică sau o funcție, fii cât mai explicit și descriptiv.

La începutul celei de-a doua încercări de antreprenoriat, lucram la un homepage și lucrurile mergeau cam încet. Am trimis liderului echipei de software un mail de genul acesta: „Dimensiunea formularului din homepage trebuie să fie mai mare și trebuie să avem mai puține link-uri de redirecționare.” Dacă ai făcut vreodată parte dintr-o echipă de product development, știi cum e. Am primit răspunsul „Nicio problemă, rezolv acum.” și în aproximativ 1 oră am primit noua versiune. De data asta, formularul era foarte mare și câteva link-uri importante dispăruseră. Evident, era vorba de o neînțelegere.

În cele din urmă m-am enervat și l-am întrebat pe liderul de echipă: “De ce ai scos link-ul către homepage?” Răspunsul a fost: “Hmm, tu ai spus că vrei mai puține link-uri de redirecționare.”

De fapt, avea dreptate.

În acea seară am avut o ședință lungă care s-a dovedit foarte utilă pentru mine. Am înțeles importanța furnizării unui feedback complet și clar. Dacă în loc de „Dimensiunea formularului din homepage trebuie să fie mai mare și trebuie să avem mai puține link-uri de redirecționare.” aș fi spus „Să renunțăm la link-urile Despre noi, Contact și Caracteristici și să mărim cu 20% butonul Trimite”, munca ar fi fost mai ușoară și mai rapidă.

Nu uita, feedback-urile vagi nu fac decât să vă încetinească, creează confuzii și deteriorează produsul. Transmite feedback-uri clare și complete.

4. Efectuează pre-vânzări

La prima încercare antreprenorială, în timp ce partenerul meu se ocupa de programare, eu eram din nou pe telefoane. Am sunat peste 1.000 de consultanți financiari și i-am întrebat din nou cu ce probleme se confruntă. Așa am obținut foarte multe sugestii care m-au ajutat să creionez corect produsul.

Când am observat că foarte multe firme urăsc să lucreze manual, le-am spus:

“Dezvoltăm un program care va automatiza toate procesele. Acesta va putea face X, Y și Z. Aș vrea foarte mult să vi-l prezint atunci când va fi gata și să vă aflu părerea. Ce spuneți?”

Această abordare ne-a ajutat să câștigăm o listă de sute de potențiali clienți de calitate și zeci de oameni ce pot deveni clienții noștri încă din prima săptămână.

Poți începe activitatea de vânzări chiar dacă nu ai încă un produs de vânzare. Chiar și atunci când produsul tău este în curs de dezvoltare, să încerci deja să-l vinzi este cel mai bun lucru pe care îl poți face.

sfaturi pentru antreprenorii fara background tehnic

5. Vânzări

Ca fondator fără background tehnic, mi-am înființat propria afacere pentru a face vânzări.

Vrei bani? Trebuie să contactezi în fiecare săptămână sute de investitori care analizează planuri de afaceri.

Vrei să îți vinzi produsul? Trebuie să iei legătura cu clienții tăi și să le cunoști în detaliu toate problemele, speranțele și temerile.

Vrei să angajezi un om foarte bun? Trebuie să vorbești cu foarte mulți oameni talentați, cu background și obiective diferite, și să îl alegi pe cel mai potrivit pentru firma ta.

Această listă poate continua.

Vânzările sunt o abilitate ce poate fi învățată. Dar este mai important să o exersezi. Pe măsură ce trece timpul în care te ocupi de vânzări, vei vedea că fiecare zi devine mai ușoară.

Experiența proprie și cunoscuții care se pricep mult mai bine la vânzări m-au învățat că în fiecare zi vor apărea noi provocări și frustrări, dar în timp vei învăța cum să le faci față.

Ce are de făcut un fondator fără background tehnic este să își crească afacerea prin management, câștigând clienți, recrutând oameni buni, dar și multe altele. În plus, comunicarea cu oamenii trebuie să fie foarte bună.

6. Trebuie să faci orice

M-am obișnuit să fac lucruri diferite acolo unde este nevoie. Trebuie pregătit un tabel cu datele de contact pentru a crește interacțiunea pe blog?

Asta e treaba mea.

Trebuie să căutăm un produs prin care putem transmite screenshot-uri și să încercăm o versiune?

Mă ocup.

Un software developer are nevoie de mine pentru sincronizarea actualizărilor?

Imediat!

Treaba mea este să ușurez munca fiecărei persoane din echipa mea, atât cât pot. În final, ego-ul nu are ce căuta în acest punct. Treaba ta este să optimizezi atât timpul tău, cât și al programatorilor. Altfel, poți risca dezvoltarea afacerii tale.

Previous ArticleNext Article

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *